iş kurma
ilkelerini öğrenin.
Ray Dalio
dünyanın en zengin insanları arasında, bu yüzden doğru bir şeyler yapıyor
olmalı, değil mi? Ancak, bu özette göreceğimiz gibi, başarılı bir operasyon yürütmek çok
da zor değildir. Herhangi bir kimse, onları doğru yolda tutmak için her zaman orada
olan bir dizi temel ilkeye sahip olarak başarılı bir organizasyona liderlik edebilir.
Şirketinizde
neyin önemli olduğunu anlamak, elbette, kendiniz için çözmeniz gereken çok
kişisel bir konudur. Ancak iş açısından bakıldığında, sorunların kokuşmasını önleyecek
bir güven ve şeffaflık ortamı yaratmak için personelinize dürüst olmak gibi mantıklı
olan bazı değerler vardır.
Öyleyse dalın ve Ray Dalio’nun başarı sırlarını daha fazla
öğrenelim!
Bu özette
öğrenecekleriniz,
• bir işi
yürütmenin mekanik olmak gibi bir şey olduğu;
• şefkat
neden her zaman en iyi politika değildir; ve
• yukarıdan
aşağıya işinizi nasıl kuracağınız.
Gözlerini
büyük resimden kaçırmak istemiyorsan
doğaya ve evrime bak.
Bazen hayat
çok bunaltıcı olabilir, her yönden size karşı gelen pek çok soru ile, bir kar
fırtınasında sıkışıp kaldığınızı hisseder, bir adım ötenizi dahi göremezsiniz.
Bu gibi durumlarda,
hangi yoldan dönmeniz gerektiğini veya hangi kararları vermeniz gerektiğini söylemek
imkansızdır.
Bu yüzden
hayatınızda somut yol gösterici ilkelere sahip olmak çok önemlidir. Bu durum tıpkı
kar fırtınasında pusulaya sahip olmak gibi, bu tür ilkelerle donatılmış olmak, her zaman
tam olarak nereye gittiğinizi ve koşullar ne olursa olsun, hangi seçeneklerin sizi bu
yolda tutacağını bileceğiniz anlamına gelir.
Kısacası:
prensiplere sahip olmak size her duruma uygulanabilecek temel hakikatleri
sunarak, hedeflerinize ve yaşamak istediğiniz yaşama doğru ilerlemenizi sağlar.
Yol
gösterici ilkelerinizin ne olduğunu anlarken, hayata gerçekçi bir bakış açısı sağlamak
önemlidir. Hayatın zaman zaman dağınık ve rahatsız edici olmayacağını düşünmek
için kendinizi kandırmayın. Yazar, gerçeğin her zaman hoş olmadığının farkındadır
ve bu anlayış ilkelerinden birinin duygulara değil, rasyonel düşünmeye yönlendirilmesine
yol açmıştır.
Er ya da geç
hepimiz hayatın her zaman ideal olmadığı gerçeğini hatırlatıyoruz ve bunu akılda
tutmak önemlidir.
Doğayı
düşün. Güzel bir ceylanın bir sürü kısır sırtlan tarafından yenildiğini görmek
üzücü. Ancak bu, yaşamın doğal bir kanunu – zamanla evrimleşen dengeli ekosistemin
bir parçasıdır. Eğer bu gerçeği inkar edip müdahale etmeye çalışsaydınız, bunun
tehlikeli yansımaları olurdu.
Unutmayın,
bazen işler ters gidecektir. Ve başarısızlığın genellikle öğrenme, uyum sağlama ve
evrimleşme için değerli bir şans sağladığını da unutmayın.
Uzun
zamandır var olan herhangi bir iş, zor zamanları geride bırakıp değişime adapte olmak
zorunda ve bunu eninde sonunda yapması da gerekecek. Adım adım zor zamanlar
geçirin ve her zaman öğrenmeye ve gelişmeye devam edin.
Doğru hedefi
seçerek öğrenmeye ve gelişmeye
devam etmek önemlidir.
Atletik
eğitim yöntemlerinden yararlanmak için profesyonel bir atlet olmak zorunda
değilsiniz. Hatta, hayatı bir oyun olarak düşünmek, sonuç almaya ve hedeflerinize
ulaşmaya odaklanmanıza yardımcı olabilir.
Bu bakış
açısı, kötü zamanların üstesinden gelmeyi kolaylaştırabilir. En iyi sporcuların
bile durağanlık dönemleri vardır. Bu yüzden hayatın uzun süren bir galibiyet olmayacağını
hatırlamak akıllıca olacaktır.
İşler mükemmel gitmediğinde, düzelinceye dek sakin
kalmak en iyisidir.
Ancak nihai
bir hedefiniz olmadan oynamaya başlayamazsınız. İyi bir hedef belirlemenin
sırrı işlerinizi öncelemek ve daraltmaktır.
Hayatta
neredeyse her şey mümkündür, ancak hepsine sahip olamazsınız. Yaygın bir hata,
bir defada çok fazla hedefe ulaşmaktır. Ama gerçek şu ki, bir hedef
seçtiğinizde, otomatik
olarak süreçteki diğer bazı hedefleri de dışarda bırakıyorsunuz.
Bu yüzden
akıllı olan şey,
içine bakarak ve en çok neyi arzuladığınızı belirleyerek akıllıca seçim
yapmaktır.
Şimdi,
tutkulu hissettiğiniz, ancak ustalaşacak kadar yetenekli hissetmediğiniz bir şey varsa,
bu onu bir kenara itmeniz gerektiği anlamına gelmez. Unutmayın, eğitiminize devam etmek,
yeni beceriler öğrenmek ve sahip olduklarınızı geliştirmek için asla geç değildir.
Hedefiniz
belirleyip bir sonraki adım, durumu metodolojik olarak incelemek ve yolunuzdaki
zorlukları veya engelleri tanımlamaktır. Gerçekçi olmanın anahtarı budur.
Sorunları
görmezden gelmeyin çünkü çok kişiseldirler ve aşırı iyimser davranarak da potansiyel
bir sorunu hafife almayın.
Kabul etmek
istemediğiniz bir kişilik özelliğiniz varsa, dikkat dağınıklığı eğilimi gibi, bundan
kaçınmayın.
Zayıflıklarınızı kabul etmek, sizi kontrol etmelerine izin vermekle
aynı şey değildir. Var olduklarını kabul etmek, kendinizi geliştirmek ve eksikliklerinizi
nasıl kontrol edeceğinizi öğrenmek için bir ilk adımdır.
Aşırı
doğruluk ve şeffaflık, işyerindeki anlamlı ve
uzun süreli ilişkilerin anahtarıdır.
Yazar Ray
Dalio, aynı zamanda Dalio'nun bir başka iş yapma prensipi olan 'aşırı doğruluk
(süper gerçeklik) ve şeffaflık' ile faaliyet gösteren yatırım firması
Bridgewater Associates
in de kurucusu.
Aşırı
doğruluk, önemli sorunların gizli kalmamasını sağlamakla ilgilidir, bu da çalışanların
düşüncelerini ifade etmekte özgür oldukları bir ortam yaratmak anlamına gelir. Bu
tür bir şeffaflık, kötü kararlara karşı bir güvencedir, çünkü iş arkadaşları
sürekli olarak
iyileştirmeler yapmak ve hataları ortaya çıkmadan önce yakalamak için eleştirilerini
paylaşacaktır.
Bridgewater
Associates'de aşırı doğruluk yöneticiler için de geçerlidir.
Bir şirket
bölümlerinden birini kapatmayı veya satmayı düşünürken, birçok yönetici
işleri sessiz tutmaya ve yalnızca son dakikada çalışanlara söylemeye karar
verir.
Ancak bu
senaryo Bridgewater'da oynandığında, üst düzey yöneticiler bir çalışan toplantısı
düzenledi ve bekleyen satış konusunda tamamen samimi davrandılar.
Mesele şu:
eğer yöneticiler yaklaşan bir satış konusunda açık değilse, çalışanlar arasında
büyük bir güvensizliğe ve düşmanlığa neden olabilir- çünkü, büyük olasılıkla, satışla
ilgili söylentiler ne olursa olsun yayılacaktır. Öyleyse neden doğruyu
söyleyerek saygı
göstermiyorsunuz?
Şeffaflık
aşırı doğruculuğa benzer. Bu, yönetimin çalışanlardan beklediği davranış ve çalışma
türlerine karşı açık olmak veya tam tersi anlamına gelir.
Yöneticiler
ve çalışanlar uzun vadeli bir ilişkide ortak gibi davranmalıdırlar. Bu karşılıklı
saygı göstermek, diğerinin en iyi ilgisini çeken şeylere bakmak ve kimin neyden sorumlu
olduğu konusunda çok net olmak demektir.
Çalışanların
meslektaşlarına, onların umduklarından daha fazla ilgi gösterdiği takdirde
çalışma ortamının kapasitesinin en zirvesinde olduğunu göreceksin. Evet, birçok kişi sadece
kendi çıkarlarını gözettiği, kıran kırana çekişmenin olduğu çalışma ortamlarına
alışık olduğu için bu nispeten radikal bir yaklaşım. Ancak çalışanların bencil tavırlarını
terk edip cömertlik, birlikte çalışma ve dürüst bir şeffaflık ile aralarında
güçlü ilişkiler
geliştirmeye başladıkları takdirde, kalitenin ve üretkenliğin arttığını
göreceksin.
Aşırı
gerçeklik performans değerlendirmelerine
de uzanır.
Aldatıcı
olmak her zaman kötü niyetli bir davranış değildir. Aslında insanlar kibar olmaya
kalkışırken sıklıkla en aldatıcı hallerine dönüşürler.
Bir zamanlar
yazar, bir çalışanını Bölüm Başkanlığına yükseltmeyi düşünüyordu.
Bu çalışanın
iş arkadaşlarının çoğunun onun işi hak ettiğini hissettiklerini biliyordu.
Bununla
birlikte, yazar her çalışan için yüzlerce veri içeren şirketin performans
izleme sistemine
baktığında, kanıtlar farklı bir hikaye anlattı- terfi için değerlendirilen
çalışanın iş için
doğru nitelikleri yoktu.
Bu durumda
yapılacak en iyi şeyin, çalışanlara meslektaşlarının övgüsüne dayalı bir pozisyon
vermek olduğunu düşünebilirsiniz, ancak başarının sırrı radikal bir nezaket değil,
radikal bir gerçektir. Ve gerçek şu ki, çalışanın terfi için hazır olmadığına
dair kanıtları
göz ardı ederek herkese bir kötülük yapacaksınız.
Çoğu insan
yeteneklerini ve yaptıkları iş miktarını abarttığından, problemleri önlemek için
doğru değerlendirmeler yapmak şarttır.
Yazar
Bridgewater Associates çalışanlarını sorguladığında ve şirketin başarılarının yüzde
kaçının sorumluluklarında olduğunu tahmin etmelerini istediğinde,
birleştirilmiş yüzdeler
yüzde 301'e kadar yükseldi. Açıkçası, yöneticiler her bireyin ne kadar iş
yaptığını doğru bir
şekilde anlamalıdır, çünkü çalışanlar genellikle yapmazlar.
Ancak
doğruluk ve dürüstlük sadece genel manada iş için değil, aynı zamanda her çalışan için
de iyidir.
Psikologlar
kişisel gelişim için en büyük motivasyonun, bir hata yaptıktan sonra hissettiğiniz
acı olduğuna inanmaktadır. Bir daha asla böyle hissetmek istemediğiniz bir şeyi yanlış
yaptığınız için çok korkunç hissettiğinizde, buna “dibe vurmak” denir- ve genellikle
bir kişinin nihayetinde yollarını değiştirmek için ihtiyaç duyduğu şeydir.
Bir
çalışanın eksikliklerini çözmenin çok zaman alıcı olduğunu hatırlamak da önemlidir,
bu nedenle başarıyı takdir etmeye öncelik verilmelidir.
Güçlü
yönleriyle ilgilendiğin bir çalışanı, iyi çalışmaya teşvik etmek nispeten basit bir konudur.
Sorunlar için ise, nedenin belirlenmesi ve çözümlerin üzerinde çalışılması gerekir ki
bunların hepsi çok daha fazla zaman ve kaynak gerektirebilir.
Akış şemaları
ve ölçümler, gelişmiş performans
için mükemmel araçlardır.
İşletmeniz
için bir hedefiniz olduğunda, çalışanlarınızı bir motorun parçaları olarak
düşünmeye başlayabilirsiniz. Şirketinize güç veren bir motor veya hedefine
giden yolda
ilerleyen bir motor.
Yazarın
amacı, müşterilere yatırımlarından mümkün olan en iyi getiriyi sağlamaktı.
Ve sık sık tamircinin Bridgewater makinesinin motorunu geliştirmek için kaputu
açtığını hissetti.
Mekanik ve
makine olarak yöneticinin bu benzetmesi, zihninizi işin sorumluluklarına
ve nelerin onarılması gerektiğine odaklamanın harika bir yoludur.
Her
makinede, işin bir çalışandan diğerine bitinceye kadar nasıl girip ilerlediğini açıkça
gösteren bir süreç akış şeması olmalıdır. Elinizdeki bu araçla, her zaman
sorunların oluştuğu
yeri ve sizin, (tamircinin) ne yapmanız gerektiğini tam olarak tespit edebileceksiniz.
Kimse bir
çalışanı kınamaktan veya kovmaktan hoşlanmaz, ancak başarının temel ilkelerinden
birinin gerçekçi olmak olduğunu unutmayın. Bu, hoş olmayan işlerden kaçınmanın
bir yolu olduğunu düşünerek kendinizi kandıramazsınız.
Makinenizi
olası bakım gereksinimleri açısından kontrol etmek için bir başka harika araç
da metrikler veya performans ölçümleridir.
Performansı
doğru bir şekilde ölçmek için bir sisteminiz olması, bir şeyler ters gittiğinde
sizi uyarmak için makineniz için yanıp sönen ışıklarla dolu bir gösterge panosuna
sahip olmak gibidir.
Metrikler
üretkenliği önemli ölçüde artırabilir. Tarafsız, doğru ve güvenilir olduklarından,
aşırı gerçeklik ve şeffaflığı uygulayan bir ortama mükemmel şekilde uyarlar.
Çalışanların tam olarak ne yaptığını ve bunu ne kadar iyi yaptığını doğru bir şekilde
incelediğinizde, denetim işinin neredeyse kendi kendine halledildiğini göreceksiniz!
Artık
motorunuzun sorunsuz çalışmasını nasıl sağlayacağınızı biliyorsunuz.
Sağlam bir
makinenin nasıl oluşturulacağına bakalım.
Yukarıdan
aşağıya organizasyonlar oluşturun ve
yönetici-çalışan oranlarına dikkat edin.
Hedeflerinize
doğru ilerledikçe, sorunların ortaya çıkması sadece an meselesidir.
Ancak
yoldaki bu darbelere maruz kalmak, paniğe kapılmanız veya caydırılmanız için
bir sebep
değildir. Sorunlara çözüm geliştirmenin, kaç şirketi iyileştirdiğini, başka bir deyişle,
çoğu sorunun makinenize yakıt sağladığının farkında olmanız gerekir.
Ancak,
sorunları avantajlara dönüştürmeyi umuyorsanız, işinizi, sorunların fark edilmesini
ve çözümlerin mümkün olan en kısa sürede uygulanmasını sağlayacak şekilde tasarlamanız
gerekir.
Organizasyonunuzu
oluşturmanın en iyi yollarından biri yukarıdan aşağıya doğru.
İyi bir iş
yapısını bir binanın tersi olarak düşünebilirsiniz- temeliniz en üstte yer alır, yani
her şeyden önce büyük yöneticilere sahip olduğunuzdan emin olmanız gerekir.
Her yönetici
güvenilir olmalı ve yüksek standartlara sahip olmalıdır. Durum böyle değilse,
zayıflıkları ve kötü performansı sonunda personeline yansıyacaktır. Öte yandan, yapılan
mükemmel işler için takdirlerini gösteren ve güçlü gözetim ve sıkı kalite kontrolüne
sahip olan yöneticiler, büyük performans seviyelerine ulaşan çalışanlarına da öncülük
edecektir.
Sorunların
hızlı bir şekilde çözülebilmesi için, her departmana ihtiyaç duydukları
kaynaklar üzerinde belirli bir miktarda insiyatif alma ve kontrol verilmelidir.
Bürokrasi departmanların hızlı hareket etmesini engelliyorsa, ekipleriniz
işlerini yapamaz. Son olarak, yöneticilerin personele karşı denge oranını
koruması da akıllıca olacaktır.
İyi bir kural, on ile bir oranını aşmamaktır.
İdeal oran, her yönetici için beş değeri çalışana daha yakındır; çünkü bu,
yöneticilerinize her çalışanla anlamlı ilişkiler ve karşılıklı anlayışa sahip
olma şansı verecektir. Ancak, takım boyutlarına katı kurallar koymak yerine,
her yöneticinin yeteneklerini değerlendirip buna göre ilerleyerek en iyi sonuçları
elde edersiniz. Şimdi, yazarın inanılmaz başarı elde etmek için kullandığı
ilkeler hakkında temel bir fikriniz var.
Onları kullanmaya ve kuruluşunuzu
sürekli gelişen ve sürekli kazanan bir işletmeye dönüştürmeye başlamak size
kalmıştır.
Son özet Bu kitaptaki anahtar mesaj: Sağlam ilkeler koleksiyonu, en
kaotik ve kafa karıştırıcı zamanlarda bile karar vermenize yardımcı olacaktır.
Bu ilkeler size bağlıdır, ancak birlikte çalıştığınız tüm insanlarla radikal
olarak doğru ve radikal olarak şeffaf ilişkiler kurmak her zaman iyi bir
fikirdir.
Yönetici olarak, bir tamirci gibisiniz ve şirketiniz bir makine
gibidir. Akış şemalarını ve metrikleri kullanarak işleri sorunsuz bir şekilde
yürütebilir ve yukarıdan aşağıya doğru oluşturarak ve yönetici-çalışan oranlarını
nispeten küçük tutarak şirketinizin sağlam olmasını sağlayabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder