BEN MARKA OLSAM


Bu kitap satacak bir ürünü veya hizmeti olan herkes içindir.



Aslında marka merkezli tüketim anlayışımız daha da geçmişe, hatta çocukluğumuzda bize anlatılan masallara dayanıyor. Ne de olsa, Külkedisi, Rapunzel, Pinokyo, Bremen Mızıkaçıları, Çirkin Ördek Yavrusu, Kaplumbağa ve Tavşan, Midas'ın Kulakları,Allahaddin'in sihirli lambası gibi masallarla büyüyen çocuklarız. Günümüz kadının vazgeçilmez alışveriş alışkanlığının ayakkabı almak olduğunu söylersek kimse itiraz etmez sanırım. Sizce, Külkedisi'nin talihsizliğinin sihirli bir ayakkabıyla değişmesini anlatan masalı gerçek hayatımızda yaşamaya mı çalışıyoruz? 

Hayallerimizi yeni bir çift ayakkabıyla mı yakalamaya çalışıyoruz? Ya da Rapunzel'in bir kuleye hapsedilmesiyle başlayan masalın, saçlarının güzelliğinin ve o muazzam saçlarının bir erkeği ona nasıl aşık ettiğinin hikayesiyle devam etmesi size ne anlatıyor? Mükemmel saçlarınız varsa, sevgiliniz sizi 10 yıl görmese bile, neredeyse bir gökdelen yüksekliğindeki bir kuleye tırmanıp  sizi kurtarmayı göze alır.

Tüketiciler alışveriş yaparken sadece ürünü değil, algıyı da satın alırlar.

Bir yarışmada Tanrı Apollon'u değil de rakibi Pan'ı tutan Kral Midas, Apollon tarafından eşek kulaklarıyla cezalandırılır. Bu cezaya karşı gelemeyen Midas, kulaklarını saklayacak bir başlık giyerek gezer ve saçlarını kesen berber dışında kimse bu kusurdan haberdar olmaz. Fakat zaman içinde bu sır berbere ağır gelmeye başlar. Sazıkların arasına kazdığı bir çukura gidip, '' Midas'ın kulakları eşek kulakları'' diye fısıldayarak sıkıntısını bir nebze olsun hafifletmeye çalışır. Ne de olsa, Midas'ın sırrını biriyle paylaşıp ona ihanet etmiyordur. Fakat bilmediği şey, rüzgarın, onun fısıltısını uzaklara taşıdığıdır. Böylece herkes Midas'ın sırrını öğrenir.

Tüketicinin zihninde marka ancak iyi bir pazarlama stratejisiyle oluşur.

Marka aslında nedir?

Piyasadaki benzerlerinden ayırabilmek için kullanılan isim, sembol, tasarım veya bunların çeşitli kombinasyonları markadır. bir bütünün içerisinde özel olarak hazırlanan bir parçayı veya bir öğeyi farklılaştırmaya ve ön plana çıkarmaya yarayan eylemlerin bütünü dememizde mümkündür.

Marka olma hikayesinde tek bir hedef vardır, o da bilinirliktir.

Unutmayın; marka oluşturmak kadar, oluşturduğunuz markayla uzun yıllar ayakta kalmak da önemlidir.

Müşteri için bir değer yaratmayı başarabilenler açısından satış ve başarı zaten kaçınılmaz olduğundan, bir markanın satışta değil, değer yaratmaya odaklanması gerekir.

A dan Z ye pazalama kitabından...

Bir çocuk inşaatın önünden geçerken duvar örme ustası ile karşılaşır. Ne yapıyorsunuz diye sorar. Birinci usta: 'harç karıyorum' der, ikincisi 'Bu duvarı örmeye yardım ediyorum' der, üçüncü ustaysa; 'gökdelen inşa ediyoruz,' diye cevap verir.

Buradan da anlaşılacağı gibi yaptığınız işe değer katarak, insanlara yaptığınız işi veya yarattığınız markanızı daha kolay bir şekilde algılatabilirsiniz. Akıllı şirketlerin tüketiciye sadece satın alım değeri sunmakla kalmadığını, aynı zamanda kullanım değeri de sunduğunu aklınızdan çıkarmayın.

Aynı kitapta adı geçen bir kamyon kiralama firması 
olan Ryder; sadece kamyon kiralamakla kalmayıp, malların kamyonlara nasıl yerleştirileceyle ilgili de kitapçık sunar. Nestle sadece bebek maması satmaz, bebek maması hakkında 7 gün 24 saat ebeveynlerin sorunlarını da yanıtlar. Bir ürünü sadece satmak, size kısa vadede bir şeyler kazandırır. Fakat o ürüne kullanım değeri de eklerseniz, sadık müşteri kazanma konusunda rakiplerinize karşı fark yaratabilirsiniz.

Müşterilere ilişkin hedefimiz ne olmalı?

1- Bir an için kendinizi müşterilerinizin yerine koyun; siz olsanız nasıl bir markadan alışveriş yapmak isterseniz?
Bunun cevabına göre pazarlama stratejinizi oluşturabilirsiniz.
Lütfen müşterileriniz ile duygusal bağ kurun ve empati yapın.
2- Başarınızın, müşterilerinizi mutlu etme ve başarılı kılma yeteneğinize bağlı olduğunun farkına varın.
3- Müşterilerinizi daha varlıklı yapmayı amaç edinin. Onların gereksinimlerini bilin ve beklentilerini aşın.

Jack Welch şöyle demiş:
''Müşterilerinizi elde tutmanın en iyi yolu, onlara az karşılığında daha çoğu nasıl vereceğinizi sürekli olarak araştırmaktır.'' Unutmayın, müşteriler yalnız ilişkiye bakarak değil, değere de bakarak ürünü satın alırlar.

Her şey, herkes, hatta siz bile bir markasınız.

Bir marka yaratmak isteyen şirketlerin çok fazla çaba sarf etmesi gerekir. Zira bu bir azim ve inanç işidir.

Unutmayın; marka oluşturmak kadar oluşturduğunuz markayla uzun yıllar ayakta kalmak da önemlidir.

Her an yeni bir rakip daha edindiğiniz bu dönemde binlerce ürün ve hizmet arasında kaybolup gitmek istemezsiniz. Tüketicinin ilgi alanına girebilmek için mutlaka bir fark yaratmanız ve bunun için de yaratıcılığa başvurmanız gerekir. Her şeyde olduğu gibi, yaratıcılığı geliştirmek için de ciddi bir zaman ve emek harcamanız şart.

Hayal etmek yaratıcılığın başlangıcıdır. 

Müşteri markadan ne ister?

Beni şaşırt
Beni etkile
Beni duygulandır
Benim başımı döndür
Beni güldür ya da ağlat
Kısacası beni eğlendir.

Bu kadar ''MÜŞTERİ ODAKLI'' olabilir misiniz?

Tony O'Reilly şu marka bağlılığı testini önermiş: 
''Benim kriterim şundan ibaret.... Heinz ketçap almaya niyetli bir ev kadını gittiği dükkanda ketçabın kalmamış olduğunu öğrenince o dükkandan çıkıp ketçabı almak için başka bir yere gidecek mi gitmeyecek mi?''

Markalar rakiplerine göre emsalsiz bir avantaja sahip olmadıkça, var olmaları için bir neden yoktur.



Grimm Kardeşlerin meşhur masalı, Bremen Mızıkacıları'nın hikayesini anlatır. Kendilerine kötü davranan sahiplerinden kaçan bir eşek, bir köpek, bir kedi ve bir horozun hayali, Bremen'e gidip müzik yapabilmektir. Her biri birbirinden farklı olan bu hayvanlar, tek başlarına çok büyük işler başaramasalar da, üst üste çıktıkları bir gün bir hırsızı korkutup kaçırmayı başarırlar. Böylece bir ekip olarak hareket etmenin, tek başlarına olmaktan daha iyi olduğuna karar verip bir daha ayrılmazlar.  

Özellikler satmayın; yarar ve değer satın. Kimi insanlar doğuştan satıcıdır. Bu kişiler Eskimolara buzdolabı, Hawaililere Kürk manto, Araplara kum satabilirler; hem de üstüne kar koyarak! Sonra da sattıklarını indirimli fiyattan geri alırlar!

Marka ve şirket olarak neye ihtiyacınız var?
Cevabı çok basit: Yaratıcı bir pazarlamacıya.





2 yorum:

  1. Baştan sona güzel bir yazı. Bence de algılatma biçimi en büyük etken.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle katılıyorum size ve bence marka olmak isteyenler için okunmsı gereken çok önemli bir kitap

      Sil