NASIL INFLUENCER OLUNUR?


Influencer: Kelime anlamı 'etkileyici' olan, pazarlama sektöründe 'kanaat önderi' olarak da karşılık bulan kavramdır. IAB Türkiye raporuna göre 'Influencer'lar takipçileri üzerinde etki sahibi olan sosyal medya ve/veya blog kullanıcısıdır.



Kimi zaman yemek tarifleriyle karşımıza çıkan ev hanımı bir Youtuber, kimi zaman ders molalarında bilgisayar başında oynadığı oyunla ünlenmiş lise öğrencisi bir gamer, kimi zaman ise hobisi dünyanın farklı noktalarına seyahat etmek olan mühendis ya da evde doğal ürünlerle hazırladığı maskelerle ünlenen bir bankacı olarak karşımıza çıkıyor. Her birinin eğitim aldıkları, uzmanlaştıkları alanlar farklı ama ortak noktaları fark yaratan, kişileri etkileyen, sosyal medyada gündem yaratan içerikler üretmeleri….


Şu anda milyonlarca takipçisi olan, her paylaşımıyla ses getiren influencer'ların sosyal medya hesaplarının birer 'kanal' haline gelmesi kolay olmadı. Üstelik birbirinden saygın markaların bu kanallara ilgi göstermesi ve onlarla işbirliği yapması da zannedildiği kadar hızlı gerçekleşmedi.

Paylaşım konularından aylık kazançlarına kadar haber değeri taşıyan bu isimlerin göz ardı edilen en büyük ortak özellikleri ise oluşturdukları profile çok büyük emek vermeleridir. 

Tüm influencer'lar sosyal medya hesaplarını büyütmek istiyor ve özgün içerik üretmek için zaman ayırıyor. Ancak bu içerik üretim süreci sanıldığı kadar kolay olmuyor.

Tatillerde herkesten önce uyanıp güneş doğmadan önce en iyi kareyi yakalamak için hazırlık yapmak zorundalar ya da çıktıkları her seyahati adım adım planlamalı, en iyi fotoğrafları ve videoları çekmek için çaba göstermeliler. İşte influencer'lığı diğer mesleklerden ve diğer sosyal medya kullanıcılarından ayıran da bu!

Hayatımız sosyal medya!!

Ne zaman iş yoğunluğumuzdan sıyrılmak istesek, ne zaman kafamızı boşaltmaya ihtiyaç duysak ilk yaptığımız şey hemen cep telefonlarımızdaki sosyal medya uygulamalarına dokunmak oluyor. Çoğu zaman arkadaşlarımızın ya da akrabalarımızın hesap makinesi çözünürlüğünde çektiği, estetik açıdan vasat fotoğraflar arasında kaybolmak yerine, dünyanın farklı bir yerinde çekilip, doğru fitrelerle düzenlenmiş bir kare bize çok daha çekici gelebiliyor. Hal böyle olunca influencer'ları takip etmek için her birimiz birbirinden farklı nedenleri oluyor.

Influencer olmak isteyenlerin sık sık:

'Bu işe nasıl başlarım?
Takipçi sayımı nasıl arttırırım?
Markalar tarafından ne zaman fark edilirim?
Gibi sorular sorulduğunu duyuyoruz. Sosyal medyada içerik üreticisi olarak 'etki yaratmak' ve bununla birlikte, bu yarı profesyonel çabayı bir meslek haline getirmek sanıldığı kadar hızlı ve kolay olmuyor. Her şeyden önce bunun uzun ve emek getiren bir süreç içerisinde gerçekleşeceğini bilmek gerekiyor. 

Ayrıca bu alanda emek verek herkesin, bunun karşılığını yüzde yüz alacağı gibi bir garanti de yok.

Influencer olma sürecine başlarken öncelikle içeriklerin (görsel,video,metin) ilgi çekici ve merak uyandırıcı olması gerekiyor. Burada şüphesiz yeteneğin rolü yadsınamaz. Influencer adayının kelimeleri kullanış biçimi, kendini ifade şekli, paylaştığı karelerin kalitesi ve bunları insanlara bir bütün olarak aktarışı oldukça önemli.

Sosyal medyayı diğer iletişim kanallardan ayıran en önemli fark, çift yönlü iletişim imkanı sağlamasıdır. Kitleniz sadece beğeni ve takipçi sayınız olarak değil paylaşımlarınıza yaptığı yorumlar ve direkt mesajlarla (DM) size yürüdüğünüz yolda ışık tutar. Eğer paylaşımlarınız da, takipçilerinizden bu anlamda yeterli geri dönüşü alamıyorsanız, bu durum influencer olma yolunda doğru adımlar atmadığınızı ya da yeterince ilgi çekici içerikler üretmediğinizi gösterir.

@biancasomer : Bu karelerin sırrı ne, derseniz bence işin sırrı sürekli yenileyip ayrıştırmak ve heyecanlandığın işler yapmak. Bu durum marka işbirliklerimde de aynı enerji ve heyecanla devam ediyor. Her kare için oturup çok detaylı düşünüyorum.
Yaptığın işten gurur duyuyorsan zaten en büyük ödül bundan duyduğun haz! 

@cizenbayan : Erken ve hızlı şekilde buralarda doğal bir şekilde bulunmuş, tabiri caizse 'köşe tutmuş' olmak. Çoğunlukla insanları ilgilendireceğini, bilgilendireceğini veya da güldürebileceğini düşündüğüm şeyler paylaştım.

@merveipekozturk : Öyle ışığıne, çözünürlüğüne saatlerce kafa yormazdım. Daha önce de dediğim gibi, artık bu durum yalnızca instagram hikayelerinde kaldı. Anasayfa bambaşka bir yer. Instagram duvarınıza uyumlu içerikler oluşturmanız gerekiyor. Şimdi profesyonel çekilmiş ve edit'lenmiş fooğraflar ön planda. Bu da biraz daha fazla mesai demek.

@ruyabuyuktetik : Blogger olmanın ruhu bir işe merakınız ve tutkunuz var ise, bu iş kolunda başarıyı yakalayabileceğinizi size hissettirmesiydi.

Hızlı bir tüketim çağındayız evet ama bir ürünü satın alırken veya bir mekana giderken doğru ve tarafsız yorumların değeri, gerçek deneyimin değeri, gerçek okuyucu gözünde çok değerli. 

Ve kitapta altını çizdiğim harika tavsiyelerde var.....
Kullandıkları telefon uygulamaları ise genelde Lightroom, RNI flims editleme, VSCO video düzenleme, facetune...

Brief: Markanın, reklam projesinde beklentilerini ve hedeflerini detaylı şekilde özetlediği bilgiler bütünüdür.

Comment: Kullanıcıların, sosyal medya paylaşımına yorum yaparak, etkileşime geçmesidir.

Content Marketing: Son dönemin trend pazarlama modeli olan influencer pazarlamasını da kapsayan 'içerikle pazarlama'nın ingilizce karşılığıdır.

DM: Instagram hesabında, kullanıcıların birbirine doğrudan yolladığı mesajları ifade eder (direct message)

Engagement Rate: Sosyal medya paylaşımlarında, raporlama aşamasında sıkça kullanılan terimdir. Influencer'ların paylaşımlarından elde ettiği, beğeni, yorum, erişim, gösterim gibi ortalaması ile hesaplanan rakamsal veridir.

Facebook Insights: Facebook'dan gelen verileri izlenebilir kılan, demografik bilgiler, okuyucu sayısı gibi rakamsal verilere ulaşabildiğimiz araç.

Hashtag: İlk olarak Twitter'da kullanmaya başlanan # sembolünün kelime ve kelime grubunun önüne eklenerek oluşturulan bağlantılar, anlık bilgiler kategorize etmeye yarayan etiket sistemidir.

Like: Sosyal medya paylaşımlarında kullanıcıların 'beğeni' butonu tıklayarak, etkileşime geçmesidir.

Life Style: Influencer marketing alanında sıkça kullanılan bir kategori ismidir. Hayata dair pek çok alanda paylaşım yapan (moda, spor, aktüel konular) Influencer'ların içerik ürettikleri konulara verilen genel isimdir.

Macro influencer: Takipçi sayısı 100.000 ve üzeri influencer'ları ifade eden kavramdır.

Micro influencer: Takipçi sayısı 1.000 ile 10.000 arası değişen, macro influencer'lara göre nispeten daha az kişiye ulaşan ancak etkileşimleri yüksek influencer kitlesidir. Bu sayı üzerinde kesin bir tanım bulunmamakla birlikte genel rakam bu şeklilde belirlenmiştir.

PR: 'Public Relations'ın kısaltması 'Halkla ilişkiler' anlamına gelmektedir.

Paid Partnership: Bir marka için hazırlanmış, üçretli işbirliği kapsamında yayınlanan, influencer'ın kazanç elde ettiği paylaşımdır. Ücretli ortaklık olarak da ifade edilmektedir.

Story: Kullanıcıların ınstagram hesabından anlık olarak paylaştığı 24 saat boyunca yayında kalan 'hikaye' özelliğinin ingilizce karşılığıdır.

Take Over: Instagram üzerinde yapılan marka işbirliklerinde, markanın kurumsal hesabını bir influencer'ın bir süreliğine yönetmesi ve kurumsal marka hesabında içerik paylaşmasıdır.

Trend Topic: Twitter'da en çok konuşulan ve gündem yaratan etiketleri ifade eder.

Viral pazarlama: Marka, ürün ya da hizmet ile ilgili mesajların, oluşturulan içerikle internet ortamında, sosyal medya aracılığı ile başka kişilere aktarılması ve yayılmasını sağlayan bir pazarlama modeldir.

Unfollow: Sosyal medyada bir kullanıcının diğer kullanıcıyı takip etmeyi bırakması anlamına gelir.

Webinar: İnternet üzerinden gerçekleştirilen, kullanıcılara bilgilendirici eğitim, sunum, seminer gibi seçenekler tanıyan sistemdir.

Womm: word of mouth marketing'in kısaltmasıdır. Türkçe karşılığı ise ağızdan ağıza pazarlama olarak kullanılmaktadır.


6 yorum:

  1. benimde gözüme çarpan bir kitaptı ama influencer olmayı düşünmediğimden, daha doğrusu hevesim olmadığından satın almamıştım. ama böyle düşüncesi olanlar için güzel bir kaynağa benziyor. paylaşım için çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Firmalar artık ünlü isimlerle çalışıp fahiş fiyatlar ödemek yerine ınfluencerlar ile çalışmayı daha çok tercih ediyor galiba....

    YanıtlaSil
  3. İlgimi çekti kitap, araştırayım...

    YanıtlaSil
  4. Güzel ve yararlı bir kitap. Bu konuda hedefleri olanlar için.. Ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil